Skitser

Skitseforslag til skulpturprojekt til Middelfart Gymnasium og HF - LYDSØJLER

Søren Jensen
2018
Kunstneren om skitsen

Baggrund

Middelfart er unikt beliggende ud til Lillebælt og i det smalle bælt er der en ligeså unik population af Phocoena phocoena også kendt som almindeligt marsvin. Middelfart Gymnasium og HF har derfor naturligt valgt at placere marsvinet, i skolens logo og dermed lade det være en del af skolens identifikation.Man kan være heldig at iagttage marsvinene ude i Lillebælt når de bryder vandoverfladen for at trække vejret. Men så heldig er man ikke hver dag. Hvad der imidlertid altid kan opleves er deres kliklyde, som de bruger til at kommunikere og navigere med. Naturpark Lillebælt har opsat sonarer ude i Lillebælt der er forbundet med højtalere på havnen

i Middelfart, hvor man således altid i realtid kan høre marsvinene.

 

Hvad der er interessant er, at de lyde marsvinene udsender, ikke er hørbare for det menneskelige øre. Kliklydene skal populært sagt

oversættes eller transformeres til noget hør- og læsbart, hvilket er det sonarerne ude i Lillebælt gør.

Et oscillogram er en sådan repræsentationsform der visualiserer lyd. Oscillogrammet viser, hvad lyd faktisk er: Hurtige trykforskydninger over tid. Det viste oscillogram er en lydfil af et marsvins søgen efter føde, hvor hvert af de store udsving i grafen repræsenterer en kliklyd, der skal hjælpe til at lokalisere et byttedyr.

 

De 7 lydsøjler

I skulpturprojektet til Middelfart Gymnasium er oscillogrammet omsat til en række vertikale søjler, der hver især er et udsnit af det vandrette lydbillede. Hver Lydsøjle repræsenterer en transformation af ikke hørbare kliklyde til skulpturel stabling. De ikke-hørbare marsvinlyde er blevet oversat til et visuelt skulpturelt udtryk, og således bliver naturen og skulpturen bragt sammen i samme tid. Man kan også sige, at skulpturens figuration er marsvinenes lyde. Lyd transformeret til ikon. Ligesom lyd er fundamental for de fleste pattedyrs kommunikation, er stablingen fundamental for den menneskelige kultur. Stablingen som rumligt princip er en næsten arketypisk praksis for mennesket. Vi kender den fra vores hverdag, hvor vi stabler brænde og gamle aviser. I vores kulturhistorie kan den iagttages fra de tidligste pyramider over vores egne gravhøje og videre til middelalderkirkernes granitvægge og op til nutidens murstensbyggeri. Børnene lærer princippet fra en tidlig alder gennem legen med bl.a. LEGO-klodser og den populære BRIOklovn

– og ikke mindst fryden ved at få det stablede til at vælte igen. De 7 Lydsøjler til Middelfart Gymnasium indføjer sig i denne kulturelle

praksis med deres simple stablinger af enkelte betonskiver i varierende diameter svarende til marsvinenes lydbillede. Lydsøjlerne befinder sig funktionelt og kropsligt mellem det arkitektoniske og legetøjet. For små til at være bygningselementer og for store til at lege med, men alligevel med elementer fra begge kategorier der samles i det skulpturelle.

Title: Skitseforslag til skulpturprojekt til Middelfart Gymnasium og HF - LYDSØJLER
Department: Skitser
Object Number: SKFS-SKBL30.2016-0117
Type: Integreret kunst
Material: De ialt 77 betonskiver støbes i armeret beton med fasede kanter og antigraffiti behandling
Dimensions: Søjlerne der varierer i højde mellem 300 og 360 cm
Date: 2018

ACCESSIBILITY

Not available for loan
Cannot be visited
Read more about the program

LOCATION

PICTURES (2)

DOCUMENTS (1)

Powered by eMuseum
Udskriv
Forstør tekst
Læs tekst højt