Kunst udført til dette sted
Foto: @stjerngaardfotografi.dk
Foto: @stjerngaardfotografi.dk
Foto: @stjerngaardfotografi.dk
Foto: @stjerngaardfotografi.dk
Foto: @stjerngaardfotografi.dk
Foto: @stjerngaardfotografi.dk
Kunst udført til dette sted

Udsmykning af Rosborg Gymnasium

Mette Vangsgaard
2018 / Region Syddanmark
Rosborg Gymnasium Rosborg Gymnasium Vestre Engvej 61 7100 Vejle Danmark
Om værket
"Jeg tænkte, at jeg ved at arbejde med ordsprog, måske kunne få dem, der færdes på gymnasiet til daglig, til at tænke på hvilken kulturarv vi bygger videre på og hvordan. Hvad vi kommer fra, og hvor er vi på vej hen?" Mettes Vangsgaards værk til Rosborg Gymnasium har karakter af installation. Hun balancerer mange forskellige elementer til ét samlet udtryk: en hjørneudsmykning med relief, der både er flade og objekt, klassisk tegning på papir og keramiske skulpturer.

 

Brædderne genkender vi som ’det, der holder sammen på tingene’, men også fra det anarkistiske byggeri - man smækker et par brædder sammen og så pludselig står der et skur, eller man har en barrikadering. Skurerne, søm og ledninger er overdimensionerede og tydelige frem for at være noget, vi forsøger at skjule og gemme væk. Samlet fortæller brædderne og skruerne om en midlertidighed og spontanitet: vi tager, hvad vi har / kan finde. Det kunne både sende tankerne i retning af barndommens hule i haven/træet, bz’ernes oprør eller krig. Hos Mette bliver det et velkomponeret ’rod’, der skubber lidt til pænheden i vores trygge daglige omgivelser.

 

De sort/hvide tegninger præsenterer os for ordsprog og talemåder, der er fastforankrede ’sandheder’ i vores kultur og som skubber til os med hverdags visdom. Der er en sproglighed i værkerne, som vi ikke kan lade være med at afkode, når vi ser billederne. Men fordi det netop er sproglige udsagn, får de et humoristisk tvist, når vi ser dem som billeder - vi bliver opmærksomme på, hvad det egentlig er, vi siger. Det sort/hvide univers bliver en slags ’det har altid været der’, som det sort/hvide fotografi, der går fint i spænd med stikkontakterne fra 50’ernes industrihal og ledningerne fra dengang, før vi var wireless.

 

Det er et værk, hvor man som beskuer kan gå på opdagelse i detaljerne – man kan finde nye sammenhænge og samtidig blive væk.

 

Kunstneren om værket

 

Da jeg fik tildelt det sted, jeg skulle udsmykke, syntes jeg, det var rigtigt svært, fordi kantinen er så stor og allerede er fuld af kunst. Rummets store vinduer lukker en masse lys ind, og kantinen virker lys og indbydende. Alting passer sammen, farverne er afstemt, og den smukke træbeklædning gør rummet lækkert. Jeg fik lyst til, at rummet skulle indeholde et sted, med en helt anden energi. Et sted, der måske kunne lede tankerne lidt væk fra den veltilpassede kantineindretning, hvor normalitet og veltilpashed kan lukke ens tanker ned.

 

Intentionen var, at kantinens allerede smukt designede træbeklædning blev gentaget, men etablerede en helt anden fornemmelse – noget, der både var genkendeligt, men samtidig også anmassende og anderledes. Jeg valgte derfor at håndmale noget tapet, så det kom til at ligne trævægge, man kender fra en hytte, et skur eller lignende. Men med det håndmalede tapet flyder det hele lidt mere og bliver mere uroligt end et rigtig tapet, hvor mønsterbaner gentages.

 

Oven på tapetet er der installeret tegninger af ordsprog i hjemmebyggede trærammer, som også spiller sammen med placeringen ved siden af biblioteket. Ordsprog blev i gamle dage betragtet som overdragelse af viden og dannelse, hvilket jo er det, gymnasiet handler om. Men ordsprog er også udsagn, som vi godtager uden at tænke over, hvad det egentlig er, vi siger. Umiddelbart giver det god mening, men når man ser det illustreret helt bogstaveligt, virker det temmelig dumt. Jeg tænkte, at jeg ved at arbejde med ordsprog, måske kunne få dem, der færdes på gymnasiet til daglig, til at tænke på hvilken kulturarv vi bygger videre på og hvordan. Hvad vi kommer fra, og hvor er vi på vej hen? Der sker hele tiden forandringer, og den verden, vi kender, krakelerer. Derfor slå trævæggen revner, som nogen har prøvet at lappe med skruer og brædder.

 

Det sidste element i installationen er keramiske objekter, som er monteret på væggene. I dag skal alle forstyrrende elementer gemmes væk: ledninger, søm der stikker ud, stikkontakter. Alt skal være pænt, rent og ens: 6 ens spisestole, 6 ens tallerkner osv. Måske er det ikke sundt for os. Måske har vi brug for det uperfekte, for rod og forstyrrelser, for at kunne stille spørgsmålstegn ved, hvem vi er og hvordan vi ønsker at være som mennesker og som samfund. De hjemmebyggede rammer til ordsprogene handler også om at skille sig ud fra mængden. Jeg hader Ikea rammer, mest fordi man næsten bliver kvalt, når de allesammen er ens og “rigtige”. Fordi nogen har bestemt, at det er pænt, synes vi, det er pænt. Jeg synes, vi helt glemmer selv at tage stilling.

 

Jeg har altid arbejdet med den sociale mening, der er omkring god- og dårlig smag. Tidligere arbejdede jeg meget med collagen, men de senere år har jeg især arbejdet med en motivverden, der eksempelvis udspringer fra populærkulturens billedsprog. Det kan være et følelsesladet pressefoto af en isbjørn på en lille isflage. Jeg har også brugt vittighedstegninger, reklamer eller har, som her, arbejdet ud fra lommefilosofiske ordsprog eller i andre værker klistermærker.

Engang, hvis jeg får muligheden, kunne jeg godt tænke mig at udvide installationen med møbler og belysning, der er anderledes end dem i resten af rummet. Jeg ville også gerne tilføje flere værker på væggene.

Title: Udsmykning af Rosborg Gymnasium
Department: Kunst udført til dette sted
Object Number: SKFA-SKBL31.2016-0019_1
Type: Integreret kunst
Material: vægmaleri, keramik,
Dimensions: Variable
Date: 2018

ACCESSIBILITY

Not available for loan
Can be visited
Read more about the program

LOCATION

PICTURES (6)

Foto: @stjerngaardfotografi.dk
Foto: @stjerngaardfotografi.dk
Foto: @stjerngaardfotografi.dk
Foto: @stjerngaardfotografi.dk
Foto: @stjerngaardfotografi.dk

DOCUMENTS (1)

PART OF FOLLOWING THEMES (1)

Powered by eMuseum
Udskriv
Forstør tekst
Læs tekst højt