Foto: Søren Nielsen

MITTENDRIN Nr.1 – rotglühend

Camilla Prasch
2016
Kunstneren om værket

Hvilke tanker/overvejelser ligger der bag dette værk?

Halssmykket er fra udstillingen Boiling Point

Jeg spurgte til en middag, hvad der faldt dem ind, når jeg sagde: Boiling Pot - for selv var jeg helt blank.

”Le pot au feu, Pichelsteiner Eintopf”- en grønsagssuppe, var der en der sagde. Fedt tænkte jeg, DET gør jeg - kommer med en stor gryde Grønsagssuppe til ferniseringen. Mere kunne jeg vist alligevel ikke rigtig nå ... ”Feu” - ild, fra den franske grønsagssuppe fik mine tanker til at rulle og begejstringen var vagt.

De 5 halskæder til udstillingen Boiling Pot står for 4 stadier af 'noget' i forbindelse med ild: Før, imens, efter, bagefter + hvad så?

Mit virke med halsskæder springer ud fra mit arbejde med brocher. Udgangspunktet er resultatet af en årelang kamp med broche-problematikken. Brochen har, for mig, ikke som andre smykker, noget med kroppen at gøre, derimod med tøjet.

Det blev mit udgangspunkt -  ud fra tanken om bæredygtighed og re- og upcycling, at lave brocher af tøjfremstillingens rester (en tøjdesigners + en skrædders rester). Herefter tilføjet rester af min egen smykkefremstilling og ‘rester’ fra mit hjem. Alt dette blev Rest-blume brocherne, hvor jeg arbejdede med en nyfortolkning af broderi og applikationer, og broche begrebet blev udfordret. Senere ofrede jeg mit koncept og lavede halsskæder i stedet.

MITTENDRIN – ROTGLüHEND (imens - rød glødende) - Jeg fik mit hjerte knust, mens jeg arbejdede med disse blomster. Det viste sig at være både utrolig smertefuldt, givende og inspirerende. Arbejdet igennem smerten gjorde, at jeg kunne lave de blomster, der er ’i stykker’. Den røde silke er rester fra en kimonofremstilling, jeg havde købt på et loppetorvet i Tokyo. De fleste af mine farvede sytråde, stammer fra min mors syæske, som jeg arvede for snart 20 år siden. Jeg har aldrig fået dem brugt, da jeg selv kun går i sort.

Vaskebåndene med tal på, fik jeg foræret af en kvinde, der havde set mine ting på Kunsthåndværkermarkedet for 10 år siden. Hun mente, at dem kunne jeg sikkert få noget godt ud af. Sikke en tillid. Og nylonstrømpe-resterne (rød og sort) er fra mine første indfarvnings-forsøg af trykknapper, på Statens Værksteder i 2003. Alt i alt, gør det MITTENDRIN halskæden til det mest personlige, følelsesmæssige og passionerede værk.

Hvordan kan værket ses i forhold til dit øvrige arbejde?

Det mest personlige, følelsesmæssige og passionerede værk og absolut fedeste værk jeg til dato havde lavet.

De er en ny kategori af værker. En ny tilgang, nyt materiale, teknik, koncept end mine tidligere arbejder, der er baseret på arbejdet med Readymades (der sætte i ny sammenhæng og kontekst, og dermed bliver givet en ny mening). I Rest-Blume-serien arbejdes der udelukkende med restmaterialer (fra tøjfremstillingen) ud fra en bæredygtig og samtidig mere udfordrende tankegang. Det er et arbejde med andrers rester. Tilgangen er blevet mere intuitiv og tillader følelser og fornemmelser, frem for udelukkende at være tanke og konceptstyret. Jeg har her meget entusiastisk, kastet mig ud i noget, jeg ingen forstand har på overhoved - igen - ligesom jeg gjorde det for nu 15 år siden, da jeg kastede mig ud i at lave smykker.

Hvilke materialer og/eller teknikker har du brugt?

Materialer: rester fra tøjfremstillingen (en modedesigners og en skrædders), samt rester af min egen smykkeproduktion og mit hjem: Silke, bomuld, uld, jersey, nylon, polyester, viskose, træ, plastik

Teknikker: Broderi, applikationer, syning, kviltning

Title: MITTENDRIN Nr.1 – rotglühend
Department: Smykker
Object Number: SKFK-2016-020
Type: Halssmykke
Material: Halssmykke af silke, bomuld, uld, jersey, nylon, polyester, viskose, træ, plastik der er hhv. broderet, applikeret, syet og kviltet.
Dimensions: 81 x 35 x 6 cm 161g
Date: 2016

LOCATION

PICTURES (1)

Foto: Søren Nielsen
Powered by eMuseum
Udskriv
Forstør tekst
Læs tekst højt