Foto: Charlotte Fogh Gallery
Kunstneren om værket
Hvilke tanker/overvejelser ligger der bag dette værk?

Jeg har kaldt maleriet: What's left has to save us.

Det er en stor titel til et lille maleri, som begyndte med, at jeg gerne vil arbejde med ting, der ikke rigtig var noget - affald.

At forklare det er lidt som at forklare en vittighed eller en gåde.

Men til udstillingen, som jeg kaldte 'hverdagens teori', er der også en række tekster, som alle sammen kredser om det at tegne. En af de kortere tekster lyder sådan:

Når tegneren sover forræderisk godt, er det fordi han drømmer, at kunsten er nået til en ende, der er ikke flere omgivelser derude, og alle farver er smeltet sammen.? Men så kommer enden tilbage og siger at den har set kunsten derude. Og tegneren må gå tilbage til sin opgave. Den umulige opgave.

Tegneren ved, at det umulige løber parallelt med det mulige. De spejler sig stadig i hinanden, som to poler, der kun er mulige på grund af det andets eksistens. Med tiden kan de skifte plads, og det som før var umuligt, bliver det eneste mulige. Det er sket mange gange i historien. Derfor bliver tegneren ved med at gå ind i omgivelserne. For at finde det umulige i historien. For tegneren betyder det umulige meget. Det er som om, han ønsker at producere det.

Hvordan kan værket ses i forhold til dit øvrige arbejde?

På samme måde kan man med min tegner måske sige at kunstneren ikke skal forklare sig selv:

Tegneren er en slags filosof, blot mere praktisk. Han forestiller sig hvordan samfundet skal inddeles. Hvordan afbillede en stat? Eller selvet? Hvem skal sørge for at staten varetager de rette principper hvis ikke tegneren??Han tager et kæmpepapir og selvet og inddeler papiret. Selvet fylder for meget tænker han. Det er som en stor krop der dækker papiret. Og staten er en cirkel i midten som en mave, der regulerer forholdet mellem delene. Og i midten af maven sidder det ubevidste måske på torvet. Råber højt som om det deklarerer noget for nogen. Sådan begynder staten med et godt råd, der breder sig som en mavepine.

Hvilke materialer og/eller teknikker har du brugt?

Sort farve på hvidt lærred og lidt afsmitning af andre farver

Title: What's left has to save us
Department: Deponeret kunst
Object Number: SKF-2017-242
Type: Maleri
Material: Olie på lærred
Dimensions: 95 x 115 cm
Date: 2017

Danish Institutions with public access in Denmark and abroad, can apply for a loan of artworks through the Danish Arts Foundation. The artworks are created by some of the best artists in Denmark. The artworks are bought for public areas where many people pass through on a daily basis. These areas include schools, hospitals and other public institutions and buildings.

As a principle, the artworks are lended out in a period of maximum ten years.

Read more about lending out of artworks.

ACCESSIBILITY

Available for loan
Cannot be visited
Read more about the program

LOCATION

PICTURES (1)

Foto: Charlotte Fogh Gallery
Powered by eMuseum
Udskriv
Forstør tekst
Læs tekst højt