Kunst udført til dette sted

Oh, sweet darkness

Rikke Benborg
2013
Kunst i tv'et
"På mange måder er det for mig ikke nok blot at spejle det genkendelige eller det, der er forankret i en fysisk og konkret verden. Jeg vil gerne dybere ned i sindet og sanserne"

Vær med, når Rikke Benborg går på opdagelse i en drømmeagtig virkelighed i videoværket Oh, sweet darkness.  

Hvad sker der, når videokunst bliver vist i tv’et? Når kunstnere laver videoværker til tv’et og andre digitale medier? Og hvad sker der, når det brede publikum møder kunsten i hjemmet, eller når de er på farten; når kunsten kommer til dem og ikke omvendt? 

Det undersøger projektet tvKUNST gennem 20 videoværker skabt af 20 samfundsengagerede kunstnere. Ved at klikke på linket 'Video og lyd' på denne side kan du se Rikke Benborgs bidrag – værket Oh, sweet darkness.  

   

OM VÆRKET

Vær med, når Rikke Benborg går på opdagelse i en drømmeagtig virkelighed, der langsomt ændrer sig – måske endda krakelerer – for øjene af os. Med værket søger kunstneren at afdække en indre virkelighed – at udforske sindet, sanserne, melankolien, længslen og det teatralske.

   

   

KUNSTNEREN OM VÆRKET

Læs med, når kunstner Rikke Benborg tager dig med bag værket og udfolder sine tanker om videoværket og dets relation til hans andre værker.

 

Hvilke tanker/overvejelser ligger der bag dette værk?

Helt fra start har jeg gerne ville arbejde med forskellige elementer af drøm. Men i modsætning til visuelt at genfortælle en specifik drøm, har jeg været mest optaget af drømmens logik og struktur. Måden hvorpå personer og steder kan ændre sig, fra det ene øjeblik til det næste uden, at det i drømmen synes mærkværdigt. Først når man vågner og genkalder sig drømmen, opdager man, at det ikke burde give mening.

Tanken var at lave et værk, hvor man som beskuer oplever en naturlig følelse af, at det der foregår er normalt på trods af, at man bliver præsenteret for underlige perspektiver, usammenhængende rum eller andre elementer af uvirkelig karakter. Selvom der i det færdige værk stadig er tydelige referencer til både søvn og drøm (bl.a elementer som vand og at tabe sine tænder), så er det for mig nærmere blevet til et billede på at miste forstanden og at forlige sig med den tilstand. At give sig hen til den. Det ligger måske også i titlen Oh, sweet darkness. En sætning, der både indeholder et paradoks og en længsel. Men uanset om man vælger at se det som en persons navigering i en drøm eller mareridt eller som et mentalt sammenbrud, så er værket en iscenesættelse af en indre virkelighed. Et forsøg på at italesætte nogle indre erfaringer. På mange måder er det for mig ikke nok blot at spejle det genkendelige eller det, der er forankret i en fysisk og konkret verden. Jeg vil gerne dybere ned i sindet og sanserne og er tiltrukket af alle de store følelser: af mørket og melankolien, længslen og det teatralske. I Oh, sweet darkness præsenteres vi for en drømmeagtig virkelighed, der langsomt ændrer sig for øjnene af os. Eller måske er det nærmere hovedpersonens krakelerende virkelighed, der bliver lagt frem foran os, alt afhængig af øjnene der ser.

 

Hvordan kan værket ses i forhold til dit øvrige arbejde?

Karakteristisk for mine ting er, at jeg ofte arbejder med det mentale rum og generelt er optaget af de ting, som ikke er forankret i den rationelle, synlige virkelighed. Herunder drøm, fantasi og indre visioner, hvilket også er med til at give værkerne et poetisk, romantisk eller surreelt islæt. På det plan adskiller værket sig ikke væsentligt. På samme måde er jeg interesseret i transformationen: altså overgangen fra en tilstand til en anden, eller fra en specifik form til en ny. Noget som også er tydeligt i det her værk. Men Oh, sweet darkness adskiller sig alligevel en del fra mange af mine tidligere ting. I værket arbejder jeg med karakterens udvikling over tid, nærmere end et mere statisk billede på en tilstand, hvor værket i sig selv bliver variationer over denne. Rent æstetisk er udtrykket også langt mere cinematografisk. Derudover er der hele værkets tilblivelse – processen frem mod den endelige form. Til det her projekt har jeg valgt at arbejde sammen med både fotograf, konsulent/klipper og et produktionshold. Det giver selvfølgelig en anden dynamik og føjer noget til værket, som jeg aldrig ville kunne have frembragt, hvis jeg havde arbejdet alene, hvilket jeg normalt plejer at gøre. Jeg har længe haft lyst til at afprøve en mere filmisk arbejdsform og undersøge, hvad der sker med værket  – mit værk  – i den kontekst. Jeg er nødt til at udfordre mig selv, når jeg laver kunst. Både som en måde at udvikle mig på kunstnerisk men også fordi det ikke må blive for trygt. Jeg er tiltrukket af det, som er ukendt for mig, og befinder mig i virkeligheden bedst på kanten, der, hvor der er kaos, og der, hvor jeg ikke er 100 procent i kontrol. Og det er også der, hvor det nogen gange gør ondt.

 

Hvilke materialer og/eller teknikker har du brugt?

Jeg bruger bevidst det teatralske rum som en ramme for værket. Ved at filme i konstruerede rum eller i en scenografi der minder om teaterkulisser, kan jeg allerede her fjerne fortællingen fra den synlige, normale virkelighed og påvirke aflæsningen af værket. Altså tydeliggøre, at vi befinder os et andet sted end i den bevidste eller vågne tilstand. Samtidig er det et forsøg på at skære alt, hvad der overflødigt væk, så ideen og tanken fremstår mere klart. Det konstruerede rum har ingen historie. I modsætning til 'virkelige' rum fra en 'virkelig' verden. Det bliver nemmere at videreformidle det, som er væsentligt for mig, hvis jeg arbejder inden for et minimalt set-up. Som f.eks. et underliggende kaos sat op mod en ren overflade eller et tomt rum. Der er bedre plads til det subtile og effekten af det voldsomme maksimeres. I værket er der sekvenser filmet i slowmotion, som både refererer til nogle bestemte fornemmelser specielt fra angstfyldte drømme, og samtidig er det en helt klassisk filmteknisk effekt, hvor realtiden forvrænges. Effekten fungerer desuden som en dramatisering af øjeblikket ved at udstrække tiden og synliggøre små detaljer, der normalt er skjulte.

Title: Oh, sweet darkness
Department: Kunst udført til dette sted
Object Number: SKFA-KKF110.2012-0028_11
Type: Video
Material: Video
Date: 2013

ACCESSIBILITY

Not available for loan
Can be visited
Read more about the program

LOCATION

PICTURES (2)

VIDEO & SOUND (1)

PART OF FOLLOWING THEMES (1)

Powered by eMuseum
Udskriv
Forstør tekst
Læs tekst højt