Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Kunst udført til dette sted

Det Taktile Alfabet

Bank & Rau
2016 / Syddanmark
Børneinstitutionen Løvetand Børneinstitutionen Løvetand Seestvej 10 6000 Kolding Danmark
Kunstnerduoen om værket
"Ideen til modulsystemet udsprang af en fascination af 70'er fænomenet “hønsestrik”, hvor hver maske i en strikket beklædningsdel, bliver til et billedelement, og på den måde frisætter mønsteret ud i et frit udtryk og giver et rum."

Det Taktile Alfabet - Udsmykning af børnehaven Løvetand

Udsmykningen er opbygget af små bemalede betonklodser i et modulsystem, som vi kalder Det Taktile Alfabet. Alfabetet består af 11 forskellige klodser, hvoraf de 7 har enkle motiver, som streg og prik, der buler henholdsvis ud og ind af klodsen. Alt efter hvordan disse klodser kombineres, kan der dannes udendørs-belægninger, vægrelieffer eller tredimensionale skulpturer og opholds-moduler med motiver der kan varieres i det uendelige. Ligesom man med alfabetet kan skrive alle ord, og ligesom kombinationen af ord kan blive til alle historier.

Ideen til modulsystemet udsprang af en fascination af 70'er fænomenet “hønsestrik”, hvor hver maske i en strikket beklædningsdel, bliver til et billedelement, og på den måde frisætter mønsteret ud i et frit udtryk og giver et rum, hvori man kunne udtrykke sig i selve konstruktionen af sit hjemmestrikkede tøj. Hønsestrik var demokratisk billeddannelse mellem system og frihed og det spændingsfelt har vi arbejdet med i udsmykningen, hvor hver alfabet-klods på samme tid konstruerer og forestiller.

Løvetand er specialbørnehave og normal-børnehave under et tag. Brugerne og personalet i Løvetand ønskede sig en integreret kunst, der kunne spille en rolle i en institutionshverdag. Med udgangspunkt i ønskerne har vi lavet en udsmykning, som består af tre skulpturer og fem relieffer, der er placeret som én bevægelse, der løber gennem hele institutionen og indbyder til forskellige former for interaktion.

Foran indgangen, ved “vinkepladsen” mødes børn og forældre af Hunden en næsten klassisk udformet skulptur, med sokkel og figur. Soklens motivflader beskriver jordbunden med græsstrå, småsten og blomster, og ovenpå den, leger en figur med motiver af en pige, en dreng og en hund der vinker og hilser. Indenfor fordeles man ud i stuerne ved hjælp at brede åbne gange, nærmest pladser, der fungerer som fællesarealer. Her har vi placeret 5 relieffer, monteret helt nede fra gulvet i børnehøjde. Nogle af reliefferne orienterer sig vandret langs gulvet, som f.eks. Krabben der bruger klods-alfabetet til at beskrive en verden på bunden af havet, malet i blege pasteller.

Andre har vertikale motiver som Akrobater, hvor klodsernes streger og prikker viser to børn, den ene på skulderen af den anden, jonglerende med bolde.

I indergården finder man Guleroden en skulptur, der er bygget op, som kasser der skyder sig ud og ind af hinanden og hvor der dermed opstår rum og niveauer, der udnyttes til henholdsvis bænke, plantekummer og ryglæn. Titlen beskriver skulpturens aflange form, men også dens motiv, af kaniner der titter op mellem rækker af gulerødder. Går man videre ud på det store græsbeklædte legeområde, er der her den sidste skulptur, Skibet, der med sit motiv som hangarskib, indeholder bænke og kar til vandleg.

 

Title: Det Taktile Alfabet
Department: Kunst udført til dette sted
Object Number: SKFA-SKBL30.2014-0073
Type: Skulptur
Material: Betonklodser og silikatmaling
Date: 2016

ACCESSIBILITY

Not available for loan
Cannot be visited
Read more about the program

LOCATION

PICTURES (19)

Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Foto: Frida Gregersen
Powered by eMuseum
Udskriv
Forstør tekst
Læs tekst højt