Foto: Anders Sune Berg

I am Lost to the World

Birk Bjørlo
2016
Kunstneren om værket
"Når jeg maler, søger jeg et malerisk instinkt, en billedlig forståelse og et sted, hvor kontakten mellem mig og fladen er et. Et spørgsmålet, jeg ofte stiller mig, er på hvilket punkt, et maleri begynder at repræsentere noget, og på hvilket punkt det repræsenterer sig selv."

Hvilke tanker/overvejelser ligger der bag dette værk?

Maleriet I am Lost to the World kan ses som en undersøgelse af lyset eller en form for solmaleri. Værket var en del af udstillingen I Took a Look at the Sun and it Gave Me a Headacke, som kredsede omkring ideer om solen - kunstnere som er blevet skøre af at kigge på den; og lys VS mørke. Jeg har arbejdet på dette værk i over otte måneder, og det er bygget op af utallige lag maling. Kompositionen virker ekspanderende; det rækker på sin vis ud i rummet på samme måde, som en lyskilde gør. Jeg tager i dette værk udgangspunkt i solen, men jeg har ikke stået ude og malet den. Jeg behandler mere idéen om den; hvad den er for noget, og selvfølgelig også hvad den har været i kunsthistorien, men det ligger mere implicit. Der er selvfølgelig mange malere, der kan relateres hertil, fx Munch og Turner, men der er også en norsk landskabsmaler, jeg især tænker på i forbindelse med udstillingstitlen, han hedder Lars Hertervig.

Han tog til Düsseldorf og blev erklæret skizofren efter et par år som landskabsmaler dernede, hvortil hans egen forklaring var, at han havde kigget for meget på solen og den efterfølgende havde fæstnet sig inde i hans hoved. Udover at tage udgangspunkt i netop det, handler det selvfølgelig også om landskabsmaleriet, altså det liggende format og det lidt vibrerende, nonfigurative rum, der også

eksisterer i maleriet. Man kan også finde aspekter af det, der sker, når man kigger på solen; så får man de her efterbilleder, nærmest figurationer, for øjnene.

I modsætning til I am Lost to the World kredser serien Dust omkring ideen om mørket. Malerierne er bygget op af mange lag maling og pigment påført med lufttryk. Malingen bliver splittet op i molekyler, inden den fester sig på lærredet. Fladen og kompositionen virker absorberende som sorte huller på væggen.

Hvordan kan værket ses i forhold til dit øvrige arbejde?

Jeg har de sidste mange år arbejdet med nonfigurative nærmest monokrome malerier, værket I am Lost to the World og serien Dust er ingen afvigelse.Som tidligere nævnt, er mine malerier opbygget af utallige lag maling, dvs. at hvert maleri består af titals malerier, der er malet over. For mig handler det at male om hele tiden at tage stilling til det, jeg lige har gjort forinden, og derfra prøver jeg altid at bryde det op. Arbejdet foregår i en slags langsom samtale med de stumme lærreder. Når jeg maler, søger jeg et malerisk instinkt, en billedlig forståelse og et sted, hvor kontakten mellem mig og fladen er et. Et spørgsmålet, jeg ofte stiller mig, er på hvilket punkt, et maleri begynder at repræsentere noget, og på hvilket punkt det repræsenterer sig selv.

Hvilke materialer og/eller teknikker har du brugt?

Olie på lærred

Title: I am Lost to the World
Department: Deponeret kunst
Object Number: SKF-2016-042
Type: Maleri
Material: Olie på lærred
Dimensions: 220 × 320 cm
Date: 2016

ACCESSIBILITY

Not available for loan
Cannot be visited
Read more about the program

LOCATION

PICTURES (1)

Foto: Anders Sune Berg

PART OF FOLLOWING THEMES (1)

Powered by eMuseum
Udskriv
Forstør tekst
Læs tekst højt