INDKØBT TIL UDLÅN
Kunst i tv'et
"Mit kunstneriske arbejde er primært baseret på lyd og performance. Jeg opfatter min kunstneriske praksis som aktivistisk
i den forstand, at jeg gennem performative og konceptuelle “afbrydelser” og “skævvridninger” af virkeligheden forsøger at
gribe ind i normative opfattelser af vore omgivelser"

Lyt med, når en række asylansøgere fortæller om den svævende tilstand mellem det de kalder positive og negative opholdtilladelse og afslag på asylansøgning.  

Hvad sker der, når videokunst bliver vist i tv’et? Når kunstnere laver videoværker til tv’et og andre digitale medier? Og hvad sker der, når det brede publikum møder kunsten i hjemmet, eller når de er på farten; når kunsten kommer til dem og ikke omvendt? 

Det undersøger projektet tvKUNST gennem 14 videoværker skabt af 14 samfundsengagerede kunstnere. Ved at klikke på linket 'Video og lyd' ude til højre på siden kan du se Louise Vind Nielsens bidrag – værket I am positive you are negative.  

   

OM VÆRKET

Oplevelsen af at flyve får nye betydninger i denne film. Den handler om svævende tilstande mellem det, asylansøgerne kalder positiv og negativ. Negativ betyder, at man har fået afslag på sin asylansøgning, og positiv betyder, at man har fået opholdstilladelse.

De kalder det positive og negative _ de siger, at man ikke kan sove _ de siger, det føles, som om alt er uvirkeligt _ som om man svæver _ de siger, at tilstanden gør dig sindsyg _ og langsomt kan tage livet af dig _ Negativ betyder, at man har fået afslag på sin asylansøgning _ positiv betyder, at man har fået opholdstilladelse i Danmark. Jeg mødte dig, som du er _ som det menneske, du er _ vi var lige meget værd _ vi var begge mennesker _ men da jeg besøgte dig _ i den lejr hvor du bor _ blev det klart _ at der er en forskel _ jeg er mere værd end dig _ jeg har et CPR-nummer _ du er en nummereret asylansøger _ jeg er positive _ og du er negative.

 

KUNSTNEREN OM VÆRKET

Læs med, når kunstner Louise Vind Nielsen tager dig med bag værket og udfolder sine tanker om videoværket og dets relation til hendes andre værker. 

 

Hvilke tankerligger der bag dit værk?

I am positive you are negative er en essayfilm, der undersøger og iscenesætter svævende tilstande mellem det asylansøgerne kalder positiv og negativ. Negativ betyder, at man har fået afslag på sin asylansøgning, og positiv betyder at man har fået opholdstilladelse.

I værket høres brudstykker af samtaler med mennesker, der søger eller har fået asyl i Danmark. Stemmerne reflekterer over følelsen af at svæve, og fortæller historier om drømme fra deres barndom, om at kunne bevæge sit frit i luften, om mareridt og frygten for for styrte ned. De fortæller om deportation og om at blive anholdt i lufthavnen uden papirer. De fortæller om den ubeskrivelige oplevelse, det er pludselig at få tilladelse til at flyve efter at have levet under jorden i årevis.

Sekvenserne brydes af videooptagelser fra Sandholmlejren. Optagelserne er egentlig reale dokumenter, der fastholder arkitektoniske indtryk fra lejren. Men kameraet dvæler alt for længe ved udvalgte detaljer og gentagne bevægelser og forvrænger derved den dokumentariske realisme. På lydsiden høres dele af en komposition, der går igen i værket. Lyden bygger på ideen om positiv og negativ og er skabt ved hjælp af computergenerede sinus-toner, der udligner og forstærker hinanden i en interferens, der danner pulserende og knitrende mønstre  – et fænomen, der i akustikkens verden kaldes binaurale beat-toner og skaber en karakteristisk svævende effekt, der i værket udfolder sig bedst ved brug af gode hovedtelefoner eller højtalere.

I en af filmens første scener optræder en svævende mand, som er redigeret ind i billedet, liggende på ryggen. I baggrunden passerer mennesker forbi uden at bemærke personen. Han befinder sig i Danmark, men for størstedelen af befolkningen er han usynlig og lydløs. Idéen bag scenen opstod gennem samtaler med Hersi Warsame, der selv optræder som den svævende person i værket.

I Sandholmlejren lærte jeg gennem Jean-Claude Mbombo blandt andre Ibrahim at kende. Ibrahim har levet 10 år af sit liv i lejren. I værket optræder han sammen med Abujah i slutningen af filmen, hvor de balancerer en slags kugle eller himmelsfære, som en basketball på en finger. Det lykkes dem at få sfæren til at balancere på billedsiden, mens den på lydsiden fortsat falder og rammer jorden. Dette moment udløser i filmen en svævende tilstand, der med ét tillader personerne at bevæge sig frit på himlen.

Min intention med projektet var for det første at fokusere på migration og flugt som et uundgåeligt vilkår i en globaliseret verden. Jeg ønskede at foreslå en diskurs, der fokuserer på flygtninge og migranter som aktive, nysgerrige individer med fremtidsdrømme, ambitioner og ressourcer, frem for det fremherskende billede af migranter som hjælpeløse ofre eller som trussel mod det danske samfund og velfærd.

  

Hvordan kan værket ses i forhold til dit øvrige arbejde?

Mit kunstneriske arbejde er primært baseret på lyd og performance. Jeg opfatter min kunstneriske praksis som aktivistisk i den forstand, at jeg gennem performative og konceptuelle “afbrydelser” og “skævvridninger” af virkeligheden forsøger at gribe ind i normative opfattelser af vore omgivelser, eks. i værket Ventilation  Et værk i syv cirkler (Spanien 19C, 2011) hvor syv loftventilatorer er ophængt, så metalvingerne strejfer mod hinanden og gøres til aggressorer i en uendelig kamp, og i performancen Umuligt Instrument hvor jeg, iført en kropsnær dragt af kabler og kontaktmikrofoner, gør kvindekroppen til levende cyborg-instrument. Æstetisk benytter jeg mig gerne af få og “præcise” konceptuelle midler. Jeg tilstræber i mit kunstneriske udtryk fornemmelsen af spontanitet og amatøristisk eksperiment, da jeg oplever at dette i højere grad skaber en undren og identifikation hos beskueren og inviterer til dialog.

Jeg har tidligere arbejdet med kunsten udenfor kunstrummet i forbindelse med bl.a. Den midlertidige radio for frisk luft og en verden med færre mure (Kunsthal Aarhus, 2013), hvor jeg inviterede kunstnere og aktivister til at udforske radiomediet og udsende fire-dages live FM-radio til hele byen fra et radiotårn i Kunsthal Aarhus.

 

Hvilke materialer og/eller teknikker har du brugt?

Værket er opstået gennem et længere samarbejde med mennesker, som jeg har lært at kende gennem Trampolinhuset i København, som er et selvorganiseret medborgerhus for asylansøgere og flygtninge i København. Vi installerede et filmstudio midt i Trampolinhusets fælleslokale og eksperimenterede bl.a. med greenscreen-teknikken, som gjorde det muligt at skabe illusionen med flyvende mennesker.

Til videooptagelserne har jeg arbejdet med et Panasonic AG-AC90EJ videokamera. Jeg har benyttet greenscreenteknikken og redigeret filmen i Final Cut Pro. Jeg har brugt en RØDE NT1-A studio-mikrofon til speak og et RØDE NT45-O stereosæt til samtaler og interviews. Lydkompositionerne er skabt ved hjælp af computergenerede sinus-toner og støj,og efterfølgende redigeret i Audacity og Final Cut Pro.

Title: I am positive you are negative
Department: Deponeret kunst
Object Number: SKF-2016-tvkunst-3
Type: Video
Date: 2016

Danish Institutions with public access in Denmark and abroad, can apply for a loan of artworks through the Danish Arts Foundation. The artworks are created by some of the best artists in Denmark. The artworks are bought for public areas where many people pass through on a daily basis. These areas include schools, hospitals and other public institutions and buildings.

As a principle, the artworks are lended out in a period of maximum ten years.

Read more about lending out of artworks.

ACCESSIBILITY

Available for loan
Can be visited
Read more about the program

LOCATION

PICTURES (4)

VIDEO & SOUND (1)

PART OF FOLLOWING THEMES (2)

Powered by eMuseum
Udskriv
Forstør tekst
Læs tekst højt